Než vznikly nějaké vozy, člověk musel postavit cestu. Jako prvních chodit pěšky se omrzelo Sumerům, kteří jako první vynalezli kolo. Kolo využívaly na kočárech šlechticů, které táhly onageři (divocí osli), zatímco ostatní se buď plavili na lodích, nebo chodili pěšky.
Roku 1874 se ve Vídni objevilo vozidlo se čtyřtaktním motorem a čtyřmi koly, nazývané prvním autem. Nejezdilo však na benzin, ale na uhelný plyn, proto se z něj nikdy nemohlo stát dobře fungující vozidlo. Lidé si stěžovali na hluk, který způsoboval primitivní motor a kovové obruče kol.Jeho konstruktér Siegfried Marcus se nakonec tohoto projektu vzdal. V 80. letech 19 století Karl Benz a Gottlieb Daimler nezávisle na sebe zkonstruovali benzínový motor. Roku 1885 Karl Benz vyrobil tříkolové vozidlo, první osobní automobil, který se veřejně prodával zákazníkům – Motorwagen. Na rozdíl od jiných „aut“ to nebyl jen upravený koňský kočár. Benz automobil byl od základu konstruován jako motorové vozidlo s ocelovým podvozkem. V 90. letech 19.století Francouzi René Panhard a Emile Levassor sestrojili první osobní automobil s motorem vpředu (dnes již má většina aut takto umístěný motor).
První auta byly vyráběny ručně a byly dost drahé, takže si je mohli dovolit pouze bohatí lidé. Roku 1902 mladý mechanik ze Spojených států amerických založil automobilovou společnost, která nesla jeho jméno – Ford . Toto jméno se stalo jedním z nejznámějších na světě a Model T – nejslavnějším Fordova autem. Henry Ford chtěl zkonstruovat natolik cenově dostupné auto, aby si ho mohla koupit každá rodina. V roce 1908 vynalezl systém montážní linky , který umožnil sestavovat současně několik aut. Tímto způsobem mohl Ford vyrábět vozy levnější než kdokoliv jiný. Na rozdíl od konkurentů nabízel jen jeden model, čímž udržoval nízkou cenu.Model T se začal roku 1909 prodávat za 850 dolarů , ale o sedm let později klesla jeho cena na 260 dolarů ! V průběhu několika let Ford zdvojnásobil počet aut ve Spojených státech amerických. Továrny v Austrálii, Německu a ve Velké Británii také vyráběly Model T nebo „Tin Lizzie“ (Plechová Líza), jak se lidově tomuto autu mluvilo.Do roku 1927 , kdy se Model T přestal vyrábět, bylo vyrobeno 15 milionů kusů.Nejúspěšnější auto všech dob je VW Beetle – 20 milionů kusů do roku 1983 .
VÝVOJ AUTOMOBILU
Období mezi lety 1925 a 1942 je označeno jako epocha klasických aut. V těchto letech vznikaly těžké, luxusní a rychlá auta, jak už nikdy potom.Značky jako Bugatti, Delage, Rolls Royce, Talbot, Voisin, Duesenberg, Maybach, Mercedes – Benz, Horch a Isotta-Fraschini znamenaly luxusní jízdu autem. Renesance tohoto období se již po 2. světové válce neobjevila. V Evropě se myslelo na největší možnou hospodárnost. Paliva byly dost drahé a úzké cesty neumožňovaly provoz „silničních křižníků“. Lidové auto představuje asi nejlepší příklad typu auta v poválečném období.V USA probíhal vývoj aut opačně. Auta byly stále větší a větší, zůstaly ale osobními auty. Až přibývajícím ucpáváním míst auty se Američané vrátili k menším vozům. Vznikly takzvané „compact cars“ a německý Volkswagen zažil svůj největší export-boom. Od roku 1960 do roku 1968 bylo vyvezeno 3,04 milionu aut . V roce 1987 se nacházelo na světě asi 397 milionů osobních aut a asi 120 milionů nákladních aut. Na prvním místě ve výrobě aut bylo roku 1987 Japonsko s 12,2 miliony automobilů , následované USA s 10,9 miliony automobilů , pak Německo s4,63 miliony automobilů a Francie s 3,49 miliony automobilů. Tolik statistiky a kus z historie automobilismu . V příští části si přiblížíme trošku zajímavější téma a tou je „historie rally“.
Zajímavost:
Vědci vyvinuli nejmenší zážehový motor na světě, který je méně než centimetr dlouhý a generuje 500krát více energie než konvenční baterie.
Please, adblock close and refresh page!