Samotný název – neurolingvistické programování – vypadá jako náramně vědecká a náramně složitá záležitost.Přitom jde o velmi účinný směr psychoterapie, který se však stále častěji využívá při tréninku managementu, komunikace a prodejních dovedností. Bohužel – ne u nás.
co je NLP?
Neurolingvistické programování (NLP) je americký model.Vyvinuli ho John Grinder a Richard Bandler na základě pozorování vybraných psychoterapeutů.Zjišťovali, co dělá terapeutů úspěšnými a pomocí modelingu vytvořili systém, jak tyto schopnosti může získat každý z nás.
Dnes se pod NLP rozumí sada zásahů a postupů, kterými se dá změnit lidské chování a prožívání.Přitom se však NLP nezabývá samotnou změnou, ale jen vytvořením náhradních alternativ.Vychází totiž z předpokladu, že pro každé lidské chování se nachází alespoň jedna situace, ve které je vysoce užitečné, a tedy nezbytné.Problémy vzniknou až tehdy, když ho začínáme používat v situacích, kde už až tak užitečné není.Například pro manažera je velmi důležité dokázat prosadit jedno řešení v týmu, kde každý člen má jinou představu o řešení. Problém však nastane, když začne prosazovat své vlastní řešení v případě, kdy celý tým má právě opačný názor. Pokud to udělá jednou, projde mu to.Pokud to dělá pokaždé, má vážný problém.A tady nasazuje NLP.Nepokusí se o převýchovu a tím nezbaví manažera užitečného nástroje – schopnosti prosadit se, ale pro něj vytvoří alternativní reakce, které bude moci použít vždy podle situace, v jaké se bude nacházet.NLP je tedy o sebekontrole a tím i kontrole chování těch druhých.
Magie pěti smyslů a metaprogramy
člověk si vytváří vlastní obraz světa, který úzce souvisí s jeho vnímáním reality.Věci reálného světa přenášíme do naší „mapy světa“ prostřednictvím našich smyslů: zraku, sluchu, čichu, chuti a hmatu.Tyto smysly tlumočí NLP přes pět vstupně-výstupních kanálů: zrak, sluch, pohybově-pocitový kanál, chuť a čich (zjednodušeně přes tři kanály: zrakový, sluchový, pohybově-pocitový) Každý z nás upřednostňuje jistý smysl.Pokud chceme argumentovat tak, abychom svého „protivníka“ přesvědčili, měli bychom mluvit řečí, které rozumí.A podle preferovaného smyslu pak můžete manažerovi popsat nadějnou sekretářku – buď že vypadá svědomitě (zrak), že ji všichni vychvalují (sluch), nebo že bude dobrý pocit mít někoho tak příjemného a ochotného v týmu (pocit).
Nač to všechno o pěti smyslech. Je důležité vědět, jaké argumenty volím a jaké na mě platí, ale i to, jaké argumenty platí na mých podřízených.NLP totiž vychází z předpokladu, že ti druzí nejsou a priori blbci, ale že já se neumím dokomunikovat. To znamená: pokud můj partner nereaguje tak, jak bych předpokládal, něco jsem mu ještě neřekl nebo něco z toho, co jsem mu řekl, on nepřijal.Jednoduchá rovnice?Zkuste si ji „přetlumočit“ do každodenní práce!S Mišem se nedá pracovat, protože si věčně sedí a uších a pak se na každou maličkost chodí vyptávat?A není to tak, že mu vždy přesně říkám, které kroky má udělat, ale nikdy jsem mu neřekl, proč?
Metaprogramy jsou páteří našeho reagování
Kromě smyslových metaprogramov existují i jiné: nakládání s časem, způsob shromažďování a vyhodnocování údajů, verbální vyjadřování a další.Jejich nácvikem se rozšiřuje zorný úhel manažera a zvyšuje se jeho schopnost reagovat na slabé náznaky ze strany podřízených nebo obchodních partnerů.Otevírá se tím pro něj přístup k vnitřnímu světu lidí kolem něj.Zvyšuje se účinnost jeho komunikace, protože si začíná uvědomovat vlastní komunikační chyby.
Manipulace, motivace nebo řízení
Zavání vám to jaksi manipulací? Podívejte se na NLP z jiného zorného úhlu: mezi manipulací a motivací je jen jedna úzká hranice – a to, jak se cítí „oběť“ po rozhovoru.Pokud se cítí znásilněna, manipulovaly jste.Pokud jste jí však dokázali věci vysvětlit tak, že jejich pochopila a přijala za své, motivovali jste.Řízení samo o sobě je dost hrubý zásah do pocitu sebehodnoty podřízeného.Proto nemůže být lhostejné, zda se to udělá elegantním, pro obě strany přijatelným způsobem, nebo taktikou „cukr a bič“.Pokud dokážu oslovit část osobnosti mého podřízeného, vysvětlit mu své cíle a priority tak, že jejich pochopí a uzná, vyhráváme oba.Já se mohu zříci příkazového způsobu řízení a on má pocit, že je pánem své práce a smí si ji sám řídit.
Tedy NLP i pro manažery?
Pokud dokážeme setřást obavy z „psycho“ Hokuspokus, je NLP skutečně univerzální komunikační technika, kterou lze uplatnit ve všech oblastech manažerské praxe.A netřeba být školeným terapeutem.Už samotné důsledné dodržování Axiom NLP vede k viditelnému zlepšení v kontaktu s lidmi.Několik dní však takové školení přece jen trvá.Tam, kde se zprostředkují postoje, nastupují místo přednášek skupinkový cvičení a ty potřebují čas.Na západě se běžně nabízí speciální odrůda pro manažery – „Business NLP“.Je jen otázkou času, kdy se tento trend dostane i k nám.Rozhodně se s neurolingvistickým programováním nesetkáváme naposledy.
Zajímavost:
Blecha dokáže skočit do dálky rovnající se 350 násobku její délky. Je to podobné, jako kdyby dokázal člověk přeskočit 6 fotbalových hřišť.
Please, adblock close and refresh page!